Filozofie ŠVP

Školní vzdělávací program


Školní vzdělávací program „Malými krůčky k velkému světu“     

Školní vzdělávací program (ŠVP) pro předškolní vzdělávání „Malými krůčky k velkému světu“ je vypracován na základě nového Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV vydaný 14. ledna 2025) a respektuje rámcové vzdělávací cíle. 

Cílem vzdělávacího programu je, aby dítě na konci předškolního vzdělávání bylo samostatnou osobností, schopnou zvládat nároky života, které jsou na ni běžně kladeny v prostředí ji blízkém, především prostředí rodiny a školy. Cíle předškolního vzdělávání jsou vyjádřeny prostřednictvím očekávaných výsledků učení v klíčových kompetencích a očekávanými výsledky učení ve vzdělávacích oblastech a základních gramotnostech. 

Koncepce ŠVP je sestavena tak, aby obsahovala vhodnou a přiměřenou výchovně vzdělávací nabídku pro práci s dětmi všech věkových skupin v předškolním vzdělávání a aby je postupně dovedl k dosažení klíčových kompetencí.

Koncepce školního vzdělávacího programu je projektována do 5 integrovaných bloků. Integrované bloky vycházejí tematicky z přírody, z posloupnosti jednotlivých ročních období, jejich charakteristických znaků i ze společnosti a dění v ní. Obsahuje také seznamování dětí se skutečnostmi a oslavami významných dní v naší společnosti, které jsou pro ně typické. Environmentální zaměření ŠVP je koncipováno s cílem získání odpovídajících znalostí, dovedností i motivace u dětí ve vztahu k přírodě a péči o ni, k ekologii a životnímu prostředí jako celku, s cílem pochopení tohoto významu a postupnému aktivnímu zapojení do činností související s péčí o životním prostředí, a to i ve vztahu k osobní kvalitě a pohodě života v tomto prostředí. Podstatnou součástí charakteristiky je i pěstování zdravého životního stylu, péče o zdraví a vytváření osobní pohody u dětí předškolního věku.  Volba integrovaných bloků a témat je proces flexibilní, promyšlený a vyžadující profesionální a tvořivý přístup pedagoga. Vzdělávací obsah vychází z  reálného života, zkušeností a zájmů dětí a je přizpůsobitelný a otevřený změnám, což umožňuje pedagogovi pružně reagovat na potřeby skupiny i jednotlivce. Integrované bloky jsou koncipovány a uspořádány tak, aby podporovaly rozvoj všech klíčových kompetencí dítěte. Pedagog má možnost témata přizpůsobit, upravit či přejmenovat podle aktuálních potřeb dětí i dění ve světě.

Zaměření ŠVP mateřské školy vychází také z dění kolem nás nejen v přírodě, ale i ve společnosti. Vychází z běžných životních situací a přírodních zákonitostí a může být rozvíjeno, flexibilně měněno, doplňováno a obohaceno zařazením aktuálních poznatků a událostí. Důraz je kladen na poznávání a pozorování přírody a životního prostředí v různých činnostech se zaměřením na chápání důležitosti pro život lidí. Podstatou ŠVP je u dětí v předškolní výchově a vzdělávání rozvoj kreativity, kritického myšlení, kooperace a komunikace.

 

Metoda „Začít spolu“ 

Metoda „Začít spolu“ klade důraz na individualizaci vzdělávání a aktivní zapojení dítěte. V mateřské škole se tato metoda projevuje zejména organizací prostředí do tzv. center aktivit, která podporují samostatnost, tvořivost a odpovědnost dětí za vlastní učení. Každé centrum představuje tematicky zaměřený prostor například Ateliér (malování a tvoření), Objevy a pokusy (zkoumání a experimentování), Domácnost (hry na obchod nebo vaření), Robotika (práce s jednoduchými digitálními hračkami) nebo Senzomotorické hry (aktivity zaměřené na rozvoj jemné motoriky). Děti si samy vybírají, ve kterém centru chtějí pracovat. Přihlašují se podle předem domluveného systému — třeba pomocí kartičky se svou značkou. Ve vybraném centru pak pracují samostatně či ve skupinkách, což podporuje přirozenou spolupráci, domluvu a vzájemnou pomoc. Práce v centrech aktivit je plánována tak, aby nabízela rozmanité podněty a zároveň odpovídala vývojovým potřebám dětí. Děti se učí spolupracovat, řešit problémy, přijímat odpovědnost i hodnotit svou práci. Tento přístup rozvíjí nejen klíčové kompetence, ale i zdravé sebevědomí a vnitřní motivaci k učení. Vzdělávací program Začít spolu ve svých teoretických východiscích vychází z předpokladu, že každé dítě je jedinečná osobnost disponující bohatým vnitřním vývojovým potenciálem, který je nutné podpořit. Dítě se učí lépe novým věcem, pokud je učení spojeno také s emotivním prožitkem. Jednou z priorit v procesu učení je tedy vytvoření podpůrného a podnětného prostředí, kde se dítě bez obav pohybuje a učí se prostřednictvím vlastních praktických činností, zkouší nové věci, objevuje a ověřuje si jejich platnost.

 

Další vzdělávací strategie 

Prožitkové učení umožňuje dítěti učit se z vlastních zkušeností a prožitků. Podporuje zvídavost dítěte, jeho aktivitu, tvořivost, empatii, zodpovědnost, schopnost spolupracovat a potřebu objevovat. Pedagog připravuje vzdělávací činnosti tak, aby si děti mohly samostatně vybírat z nabídky a prostřednictvím vlastní aktivity, zapojení a prožitku získávaly vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty, které jsou v rámci předškolního vzdělávání dosažitelné. Tato forma učení podporuje hlubší porozumění, paměť i vnitřní motivaci k dalšímu poznávání a propojuje učení s emocemi. 

Kooperativní učení je postavené na vzájemné spolupráci dětí, podporuje aktivní zapojení každého jednotlivce do společných činností. Tento přístup ponechává dětem dostatek prostoru pro vyjádření vlastních názorů, pocitů i tvořivosti. Zároveň umožňuje každému dítěti rozvíjet se vlastním tempem a v souladu s jeho individuálními schopnostmi a potřebami.

Situační učení využívá přirozeně vzniklých situací z každodenního života dítěte i jeho okolí. Tyto situace slouží jako základ pro rozvoj poznání, orientaci v běžném dění a praktické uplatnění získaných zkušeností. Díky tomu dítě lépe chápe souvislosti, porozumí světu kolem sebe a učí se reagovat na různé životní situace adekvátním způsobem. 

Sociální učení představuje klíčový prostředek procesu socializace dítěte. Děti si prostřednictvím tohoto typu učení osvojují složité způsoby chování, jednání a fungování ve skupině. K tomu dochází zejména třemi základními formami – sociálním posilováním, nápodobou a identifikací s významnými osobami ve svém okolí.